Hej
Jag arbetar bl a i Nacka kommun (fast de kallar sig stad) som energi- och klimatrådgivare. Inom programmet Smart stad Nacka har jag fått igenom ett projekt där jag ska arbeta för en beredning av vägen för byggemenskaper i Nacka. Nacka kommun vill ha en mångfald i byggandet men har i dagsläget likt många andra kommuner inte gjort några anpassningar för att underlätta för byggemenskaper att komma till stånd. Huruvida detta kommer gå hela vägen är oklart, då det även krävs politiska beslut men en bit på vägen och en beredning för politiska beslut är möjligt att genomföra.
Ansvariga för programmet ser helst att jag har ett ”konkret case” att arbeta med i betydelsen en grupp som vill driva en byggemenskap i Nacka. Jag kommer driva detta projekt med eller utan ett konkret fall men om det finns en grupp i stockholmsområdet som letar efter möjligheter att komma igång med en byggemenskap kan även jag se fördelarna med detta.
Jag har själv gått utbildningen till bygglots och gjorde provet för certifiering i våras vilket såklart är en stor fördel för både den eventuella byggemenskapsgruppen, för Nacka och för mig.
Så då är frågan här inne om någon känner till en byggemenskapsgrupp som letar mark i de här trakterna.
/Per