Introducera dig själv och träffa andra

Hej!

Berätta lite om dig själv! Du kan dela vad du vill, men här är några saker folk ofta vill veta:

  • Vad heter du?
  • Dina intressen?
  • Bor du i en bygg- eller bogemenskap för tillfället?
  • Vad är dina erfarenheter av socialt byggande?
  • Speciella kompetenser som kan vara intressanta för samarbeten
  • Varför är du här?

TIPS: Om du redan är med i en bygg- eller bogemenskap, hitta den gärna i listan under Gemenskaper och länka till den posten i din beskrivning. Samma sak om du är affilierad med någon Aktör.

Varmt välkommen!

Hej!

Startar den här introduktionstråden :clinking_glasses:

Jag är engagerad i socialt byggande via dels utvecklandet av den här plattformen och dels via Egnahemsfabriken. Jag bor själv i en form av båtgemenskap vid Göta älv.

Jag är här för att få en översikt över Sveriges bygg och bogemenskaper och dela tips och information med andra inom rörelsen. Tillsammans är vi starkare!

2 gillningar

Hej,
jag heter Sigrid Zenger och är arkitekt och byggprojektlots. Jag sitter fn. i styrelsen för föreningen för byggemenskaper och arbetar som arkitekt på KOD arkitekter.
Jag vill gärna stötta byggemenskaper i sina projekt för att jag tror på kraften i denna rörelse att skapa en mer spännande, socialt och formmässigt rikare arkitektur och samhälle. I Tyskland, där jag kommer ursprungligen ifrån är det mycket vanligare att bygga själv och organisera sig i byggemenskaper. Det vore fantastiskt om byggemenskap som ett sätt att bygga, bo och leva även blir mer etablerad här.

1 gillning

Hej!
Jag heter Ulrika Egerö och är sedan 2014 ordförande i riksföreningen Kollektivhus Nu, som samlar kollektivhus och bogemenskaper samt startargrupper som arbetar för nya sådana. Jag bor själv i kollektivhus i Stockholm sedan 1986, de första 27 åren i ett hus för alla åldrar och sedan 2013 i ett hus för “andra halvan av livet”. Jag har lång erfarenhet av att organisera bogemenskaper och kunskaper i olika sätt att få till nya sådana.

1 gillning

Hej
Jag heter Viktor och är samordnare på föreningshuset Solidaritetshuset i Stockholm. Ett självägt och -förvaltat hus som drivs av paraplyföreningen Solidaritetshuset Ekonomisk Förening. Föreningen består av ungefär 40 medlemsföreningar och i huset har drygt 30 föreningar sina kontor, och många fler nyttjar våra lokaler för möten, evenemang och folkbildning.
Föreningen har verkat i huset sedan 1982 och ägt det sedan mitten av 90-talet.

Som ni märker är huset inte en plats för boende - mitt intresse i nätverket är istället att höra mer kring strukturer för styrning och förvaltning.

Läs mer om huset på vår hemsida

1 gillning

Hello!

My name is Kasimir Suter Winter and I am an architect specializing in participatory design and regenerative placemaking practices in my studio Parti Design, which I run with my wife Karina. I am based in Umeå Sweden, but originally from New York. I do not live in a co-housing or co-living community currently, but I am very interested in working with the design and development of them. And hope to one day live in one myself :slight_smile:

I am passionate about self-build housing solutions, and I believe that the best way to build sustainable, beautiful, inclusive communities, is to involve the potential residents as much as possible in the design and construction. I would like to bring Wikihouse to Sweden with a new venture I am calling DIT Egnahem: Do-It-Together Homes for Everyone.

I am also very interested in Community Land Trusts to secure permanently affordable housing. I am not sure if this is so big in Sweden, but I would be happy to talk with anyone else interested in CLTs. :slight_smile:

Cheers!

1 gillning