Vanliga frågor, begrepp & svar

Vanliga frågor, begrepp & svar

Här kommer vi fylla på med vanliga frågor och svar om plattformen.


Jag ser att min bygg/bogemenskap är upplagd på plattformen - vem gjorde det?

Föreningen för Byggemenskaper har lagt upp ett stort nummer av bygg och bogemenskaper. Vill du ta över profilen så du kan uppdatera informationen?

Gärna!

  1. Logga in på plattformen
  2. Kontakta BOB (Åsa) i chatten (pratrutan längst upp till höger)
  3. …så fixar vi snabbt det.

Hur ger jag feedback på plattformen?

Vi gör tillsammans plattformen bättre! Ge gärna synpunkter och rapportera buggar under Feedback.


Hur hittar jag en bygg- eller bogemenskap?

Gå antingen till Projekt & Gemenskaper och scrolla igenom de som finns - eller om du vill hitta mer specifika gemenskaper gå till Kunskapsbanken - och filtrera på ‘Projekt och gemenskaper’ och tex taggarna ‘bogemenskap’ och ‘öppen-för-medlemmar’!

…ett annat hett tips är att kolla in tråden Projekt som söker boende


Vad är en byggemenskap?

En byggemenskap är en grupp människor som utifrån sina egna ambitioner tillsammans planerar, låter bygga och använder en byggnad. Detta är på intet sätt något nytt fenomen utan har sina rötter i den kooperativa byggrörelse som utvecklades kring 1900 och födde fram bland annat dagens HSB. Rörelsen återuppstod underifrån i Tyskland under 80 talet och bubblar nu i hela Europa, så även i Sverige.


Vad är en bogemenskap?

En bogemenskap har både enskilda bostäder och gemensamma ytor. De boende har ofta varit med i planeringen och samverkar efter inflyttningen. Bogemenskaper kan ha olika inriktning; kollektivhus, ekoby, fritidsby, seniorboende är några exempel. Många har startat som byggemenskaper, andra har valt att samarbeta med ett bygg- eller bostadsföretag.