Hej
Jag skulle vilja starta en byggegemenskap i Knivsta och behöver lära mig mer om hur jag går tillväga, hittar de som vill vara med i gemenskapen och annat jag behöver tänka på. Tanken är en stor tomt, där alla får bygga sitt Tiny house eller mindre hus. Kanske man kan bygga nåt gemensamt växthus, bastu eller grillplats med tiden. Eller helt enkelt nöja sig med sitt lilla hus.
Det viktiga är att göra husdrömmen möjlig för dem som inte vill lägga alltför stor del av sin lön på boende.
Hej! Här kommer mina personliga råd
Hitta folk
- Bra steg att lägga upp posten här!
- På Konferensen för idéburet och socialt byggande 2-3 Oktober kommer alltid ett GÄNG bra folk: https://ideburetbyggande.se/
- Sätt upp en kommunikationsplattform (något enkelt) som du kan bjuda in alla intresserade till och dela länken till på olika plattformar. Se exempel nedan.
Kommunikation
- Sätt upp ett enkelt ställe att samla ihop folk på och snacka ihop er. Välj en plattform du är bekväm med och som du tror folk enkelt kan ta till sig. WhatsApp Communities kan vara ett bra och enkelt sätt att börja (exempelvis använt av Life Itself). Du skapar helt enkelt ett ‘community’ på Whatsapp under vilket du kan ha olika grupper. Så mycket bättre än att ha en enda lång chat-tråd (man blir ofta utmattad av att inte hitta information och för mycket ‘noise’).
- Andra alternativ: Discord, Discourse (Används av eg Frihamnstorget)…undvik gärna Facebook.
Organisation
- Registrera en förening för byggemenskapen. Det innebär att ni kan äga tillgångar, ingå avtal, ta lån och få tillgång till stöd.
Ekonomi
Ett tips om hur man kan samla ihop till att gemensamt köpa mark är via Open Collective (eller liknande plattformar). Här är ett exempel på hur Alversjö har gjort det: Alversjö - Open Collective
…de använder också OC för att hantera ekonomin runt olika projekt på marken och - så smart - sina medlemskapavgifter. De har en modell där alla medlemmar bidrar varje månad vilket gör att de får en grundbudget. OC fungerar också som en gratis hemsida där ni kan förklara er idé, föreslå och finansiera delprojekt och få översikt av era medlemmar.
Stöd
- Rådgivning hos exempelvis Coompanion
- Hjälp av projektlots
- Startbidrag för byggemenskaper: upp till 400 000 kronor i stöd
Villkor för bidraget:
• Ekonomisk förening
• Minst 6 medlemmar
• 10.000,- i insats/medlem
• Äger eller disponerar mark som kommunen medger får bebyggas m flerfamiljshus
• Flerbostadshuset ska inrymma bostäder åt samtliga medlemmar i byggemenskapen
”I en byggemenskap är det de som ska bo i huset som själva äger och driver projekt
utifrån en idé om hur eller var de önskar bo” - Mer stöd: här hittar du en presentation med mer information om stöd och finansieringsmöjligheter från Ekobanken, Coompanion och Mikrofonden: Byggemenskaper stöd & finansiering
- …lämnar ordet till andra här på plattformen som vet mer om stöd och rådgivning, exempelvis @John, @Sigi, @Lisa, @Nils.S eller @Radslagsgruppen
Summering
För att lägga ihop tipsen från mig skulle processen för att få bollen att rulla kunna se ut såhär:
- Sätt upp ett Whatsapp Community så ni har ett ställe att snacka ihop er: Såhär gör man
- Starta en förening: (Tips: man kan be chatGPT att lista vad som behövs och hantera tråkig admin, som exempelvis att sätta upp förslag på stadgar).
- Sätt upp en profil på Open Collective så folk kan läsa om och gå med i föreningen: Såhär gör man och Här är inspiration till hur andra har satt upp det. Glöm inte att lägga till inbjudningslänken till er Whatsapp i beskrivningen.
- Hojta vitt och brett om er, dela länken till er Open Collective sida.
…då har du satt upp ett skelett för er organisation, kommunikation och ekonomi.
Hoppas det hjälper!
Allt gott,
Åsa Isacson
Doktorand inom hur digitala lager kan stötta alternativa grupper
Boende i husbåtsgemenskap
Research gate
LinkedIn
Hej, ett tips är även att delta i online webbinariet som Coompanion har den 28/8 som handlar om hur man kommer igång och hur man bildar en studiecirkel eller grupp.
…har du sett det här? Det är en förfrågan om ifall det finns någon byggemenskapsgrupp som letar mark i trakterna kring Nacka kommun: Byggemenskap till Nacka …om ni skulle vara flexibla med platsen för byggemenskapen.